A Google algoritmusa
Hol vannak már azok az idők, amikor még néhány kulcsszó beírásával a weboldalra, majd néhány link elhelyezésével már az elsők között lehetett a honlapunk a találati listán? A Google rangsorolási algoritmusa évről évre egyre kifinomultabbá válik.
A Keresőműködés fejlődésének egyes szakaszain újabb és újabb mérföldkövek léptek életbe.
A Google többek közt, azért lett világ legjobb keresője mert “PageRank” algoritmusán keresztül figyeli a weboldalak linkhálózatát, mint szavazati hálót. Ez volt az első komolyabb mérföldkő. Ezután kapcsolódott be a „Social signal”-ok azaz az emberi tetszésnyilvánítás figyelembe vétele a pozíciók kialakításánál. Ez konkrétan a közösségi megosztásokat és like-okat jelenti, akár Facebook,vagy Twitter vonalon nézzük.
Fő irányelvek és hogyan érintenek minket:
Továbbra is fontos, hogy a felhasználó megkapja, amit keres, és jó szolgáltatás, azaz weblap kerüljön a szeme elé. Ehhez természetesen már tanuló algoritmusok társulnak, amik figyelik és mérik a szokásainkat, és eszerint adják ki a találatokat.
Webspam elleni harc:
Minőségi tartalommal rendelkező oldalak előre juttatása a cél, és az értéktelen rossz minőségű (webszemét) kiszorítása a találatok közül.
1. Figyeli a találati lista használatát
Azaz, ha rákeresünk egy kulcsszóra, ott az adott találati lista. Ezen a listán kiválasztunk egy weblapot, amire kattintunk. Innen kezdve méri, hogy vajon mennyi idő után térünk vissza, ha egyáltalán visszatérünk a találati listára. Ha hamar visszatérünk? Nyilván nem találtuk meg, amit kerestünk azon az oldalon. Tehát a találat nem volt kielégítő, így hosszú távon ezek a weboldalak nem fognak versenyben maradni. Természetesen a nagy számok törvénye érvényesül, egy-egy látogató elégedetlensége nem fogja tönkretenni üzletünket.
2. Találati lista CTR-je azaz átkattintási aránya
A találati lista esetén nem csak a távolmaradás számít, hanem a kattintási arány is. Tehát a Click-through rate (CTR). Ha alacsony a kattintási arány, az ugyancsak jelzi a Nagy Tesónak, hogy azzal a találattal valami gond van.
3. A weblap használatot is elemzi a Google
Ha már a weblapon vagyunk, akkor a felhasználóélmény a weblap kezelése közben is mérhető. Oldalletöltésekben, oldalon töltött időkben, konverziós számokban, vagy akár vásárlásokban is. Ezek mind hatással vannak a Google pozíciónkra. Ez merőben összetetté teszi az online stratégiánkat. Szerencsére van eszközünk, amivel ezekre felkészülhetünk.
4. A linkek és linkszövegek
A kezdetektől fogva számít a linkprofilunk minősége az optimalizálásban. Nyilván, mint az életben is így van, minél többen állítják rólunk, hogy jók vagyunk, azaz szavaznak ránk egy-egy linkkel, annál jobb. Na de, mint ahogyan az életben sem mindegy, hogy ezt ki is mondja. Ha a leghíresebb szaktekintély állítja a témában, hogy mi jók vagyunk, az sokkal jobb, mintha a boltos néni teszi ugyanezt. Mert hát kettejük között van némi, az adott témát érintő, hozzáértésbeli különbség. Így van ezzel Google is. Erre mondja azt, hogy „Relevancia” méghozzá mindenek felett. Ebből következően olyan oldalak linkjei erősebbek, amik közel állnak a mi témánkhoz. Azaz releváns linkeket adnak. Ezen kívül a relevancia mérése egészen 2013 májusáig (Google Penguin 2.0) eléggé kötődött a linkszöveghez, ahhoz a néhány szóhoz, amit a link ígéretként tartalmazott. Például az előző mondatban linkszöveg a Google Penguin volt.
5. Tartalom
A tartalom legyen minőségi, és a felhasználó számára hasznos. Ennek a faktornak az erősödése azt a következményt vonja maga után, hogy tartalmat kell fejleszteni mindenkinek, aki versenyben akar maradni. Méghozzá olyan tartalmat, amit el is fogyaszt a felhasználó. Sokan erre felkapják a fejüket, de hát mit írhatnék én a weblapomra? Mit lehet írni egy olyan szolgáltatásról, amit mindenki ismer? Ennek kitalálása és megvalósítása mai nevén tartalommarketing (angolul Content Strategy Planning) feladata.
Lehet sok olyan tartalmat készíteni, ami a felhasználóknak jó, csak a szemléletünket kell megváltoztatnunk. Ne eladni akarjunk, hanem azon kezdjünk el gondolkodni, hogy mi az, amit MI adhatunk a felhasználónak. Mi az, amire tényleg szüksége van. És ha így végig gondoljuk úja, rájövünk mit is kell tennünk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.